דילוג לאיזור תוכן מרכזי (לחיצה על אנטר)

המומחים של טויוטה: אומן העץ מסמיצו קנמוצ'י

בעידן של בינה מלאכותית, הדפסה תלת־ממדית ורובוטים חכמים, קל לשכוח שחלק מהלב של טויוטה עדיין פועם דרך עבודת יד מדויקת, סבלנית ומלאת נשמה.
 
טויוטה ישראל גאה להציג סדרת כתבות חדשה - "המומחים של טויוטה". בסדרה זו, נכיר את המאסטרים שמחזיקים את רוח ה-"Monozukuri", אומנות "שיטת היצירה" היפנית, ומחברים בין מורשת יפנית עתיקה לבין קווי הייצור המתקדמים של היום. בכתבה הראשונה אנו פוגשים את מסמיצו קנמוצ'י - אומן עץ ותבניות יציקה, שפסל במו ידיו את התבנית של חלק מהמנועים האייקוניים ביותר בתולדות טויוטה.

אמן עץ בלב תעשיית המנועים

בעולם הרכב המודרני, עץ משמש בעיקר כאלמנט עיצובי בחלל הנוסעים, אך לא מקבל תפקיד משמעותי מעבר לכך. ובכל זאת, במפעלי טויוטה פועל אומן ייחודי שאחראי על תחום שנשמע שייך לעולם הישן: יצירת תבניות עץ ליציקה. מסמיצו קנמוצ'י, בן 62, משמש כ-Senior Expert במחלקת ייצור מערכות הנעה במפעל מיאוצ'י של טויוטה ביפן. מאז שהצטרף לטויוטה במרץ 1977, קנמוצ'י מייצר תבניות עץ מדויקות במיוחד עם סטייה מותרת של עד 1/100 מ"מ עבור ייצור המנועים של טויוטה.

המסע של הפיכת חומר גולמי לחלק מנוע איכותי מתחילה ביצירת תבנית מדויקת. כדי ליצור חלק מנוע ממתכת, יש לחמם אותה לטמפרטורה גבוהה עד להמסה, וליצוק אותה אל תבנית חול. כדי ליצור את תבנית החול הזו – נדרשת תחילה תבנית נגדית מעץ.

תבנית העץ בעצם יוצרת את הצורה של החלק הסופי. את התבנית מטמיעים בתוך חול מיוחד, דוחסים ומקבעים אותו, ואז שולפים בעדינות את תבנית העץ. כך מתקבל "חלל" בחול בצורת החלק המבוקש. לאחר שמוזגים לתוך החלל הזה מתכת מותכת ומקררים אותה, המתכת מתקשה לצורתו המדויקת של החלל. רמת הדיוק, הגיאומטריה והאיכות של חלק המנוע תלויים בראש ובראשונה בתבנית העץ. זו בדיוק הנקודה שבה נכנסת לתמונה המומחיות של קנמוצ'י.

מנוע מודרני עדיין מתחיל מתבנית עץ


גם בעידן בו מנועים מיוצרים בסדרות גדולות על ידי מכונות אוטומטיות, איכות המנוע (במיוחד במנוע חדש או באב־טיפוס) תלויה בתבנית האב. לכל חלק יש דרישות דיוק מחמירות, מפני שכל סטייה משפיעה ישירות על האמינות, ההספק ויעילות צריכת הדלק. לכן, גם התבנית הראשונית חייבת לעמוד בסטייה זעירה של עד 1/100 מ"מ. כיום לרוב משתמשים בחומרים פולימריים (Resin) במקום בעץ לצורך יצירת תבניות, אך קנמוצ'י מדגיש בראיון את החשיבות של שמירה על המסורת: תבניות העץ הן נקודת ההתחלה ההיסטורית של עולם היציקה, ובעיניו אסור לאבד את היכולות הללו.

"העבודה הראשונה של יוצר תבניות עץ היא לא לגעת בעץ – אלא לקרוא שרטוט", אומר קנמוצ'י. שם מתחיל החלק המורכב באמת: להפוך שרטוט דו־ממדי למודל תלת-ממדי בראש. "אם אתה לא רואה בראש את הגוף המלא, כאילו הוא מונח מולך, אתה לא באמת קורא את השרטוט. לקח לי בערך עשר שנים להגיע לשלב שבו אני מסוגל לדמיין את החלק הזה עד הפרט האחרון" הוא מספר. בקריאת השרטוט, הוא גם מנסה להבין את הכוונה הלא מפורשת של המהנדסים: איפה החומר צריך להיות עמיד יותר? מה האזורים הרגישים? כיצד יתנהג החומר לאחר יציקה?

80% מהעבודה היא בראש

רבים מדמיינים יוצר תבניות כמי שמשייף את התבנית בכדי ליצור את הצורה החיצונית של המוצר. קנמוצ'י רואה זאת אחרת:
"בערך 80% מהעבודה שלנו היא בכלל בראש. רק 20% זה לגעת בעץ," הוא אומר בחיוך. "החלק הכי קשה הוא לפני שמתחילים. אני חייב להבין עד הסוף מה הצורה, איך היא תתנהג, איך היא תצא מהחול, איך המתכת תתכווץ. כשהתחלתי, המנטורים שלי אמרו לי 'אל תלך לישון לפני שהבנת את התבנית עד הסוף'. אז זה היה נשמע לי בלתי אפשרי – היום אני מבין למה הם התכוונו."

כשהחלק מורכב, כמו ראש מנוע מלא תעלות, חללים ושכבות – אי אפשר "להעתיק" את השרטוט באופן ישיר. צריך לתכנן את התבנית כך שתאפשר פירוק מהחול, ליצור חלקים שייצרו חללים פנימיים, לחשב את שיעור ההתכווצות של החומר במאונך ובמאוזן, ולהביא בחשבון שגם חומר הגלם של התבנית עצמה מתרחב ומתכווץ לפי טמפרטורה ולחות. "כשאני מקבל שרטוט" אומר קנמוצ'י, "אני קודם כל בודק איזה חומר גלם מתכתי ישמש. יש דברים שאי אפשר למדוד או לכתוב במספר. אם תעבוד רק לפי השרטוט, לא תקבל חלק טוב. תבניות עץ טובות הן מונוזוקורי אמיתי – מעבר למה שכתוב בפירוש."

טויוטה קורולה Levin AE86 – הדגם האגדי שבו הותקן המנוע 4A-G

תבניות למכוניות מרוץ אייקוניות

לאורך הקריירה שלו, קנמוצ'י היה אחראי ליצירת תבניות עץ עבור מנועים שהותקנו במכוניות מרוץ מהבכירות בעולם:

  • פרויקט טויוטה בפורמולה 1.
  • מכוניות שהתחרו במירוצי Indy 500, אחת משלוש תחרויות המרוצים הגדולות בעולם.
  • מנועי WEC – אליפות העולם במרוצי סיבולת, כולל מירוץ ה-24 השעות המפורסם של לה מאן.
     

בנוסף, קנמוצ'י יצר את תבניות העץ לאב הטיפוס של "4A-G" – המנוע האגדי שהותקן בדגמי ה-AE86 Corolla Levin ו-Sprinter Trueno, שהפכו לסמלי תרבות מוטורית.  כיום, לצד עבודתו המקצועית, קנמוצ'י מקדיש חלק משמעותי מזמנו להדרכת הדור הבא ולהעברת הידע הייחודי של יציקת תבניות עץ לממשיכי דרכו, האמנים שיהיו אחראים למנועי טויוטה בעתיד.

להעביר הלאה ידע לא כתוב

הכישורים הללו, שלא כתובים במסמכים ושקשה לתרגם לנוסחה – הם בדיוק מה שטויוטה רואה כחלק מה-DNA של עקרון ה-"מונוזוקורי" שלה. בעבר הידע הזה עבר מדור לדור בעיקר בעל פה, דרך עבודה כתף אל כתף במפעל. היום, כאשר כלי העבודה מתקדמים וטכנולוגיות חדשות נכנסות, צריך למצוא דרכים חדשות לשמר את הידע הזה. כמאמן ומדריך, קנמוצ'י בונה מסלול הכשרה שמחבר בין העולם המסורתי לבין הכלים החדשים. הוא משתמש בתוכנות תלת־ממד לתכנון ובמכונות CNC לעיבוד מבוקר, אך מקפיד שהשלב האחרון, של התאמה עדינה, תיקון וליטוש, יעשה בידיים. "גם כשמכונה חוצבת את הצורה, עדיין צריך את מגע היד האנושי כדי להגיע לדיוק הסופי. זה משהו שאסור לנו לאבד" הוא טוען.

הצעירים שעובדים תחת קנמוצ'י לא מתחילים מהמחשב, אלא משלב השרטוט וממגע עם העץ. ראשית, הוא מוסר להם שרטוט. משם הם צריכים להבין לבד איך לתרגם אותו לתבנית תלת-ממדית, ואיך לבנות תבנית מתאימה לחומר הגלם. רק לאחר מכן הם יוצקים, מפרקים את תבנית החול ובוחנים את החלק המוגמר. במהלך התהליך הזה הם לומדים לא רק את הטכניקה, אלא גם את מה שטויוטה מכנה "כישורים לא-מדידים": אינטואיציה, היכרות פיזית עם חומר והבנה של תהליכים מקצה לקצה. קנמוצ'י עצמו ממשיך ללמוד ולהתעדכן כל הזמן – הוא לימד את עצמו לעבוד עם תוכנות CAD/CAM, וחותר להפוך מיוצר תבניות עץ בלבד ל"מעצב יוצר" שמסוגל לתכנן ולייצר כל מה שנדרש.

לשחזר את נקודת ההתחלה של טויוטה

אחד הפרויקטים המרגשים ביותר שעשה קנמוצ'י לא היה בתחום המנועים, אלא דווקא בתחום הטקסטיל בתחילת המאה הקודמת. הוא השתתף בשחזור מדויק של נול האריגה עשוי עץ בשם "Toyota Wooden Self-Powered Loom" – נול שהמציא סאקיצ'י טויודה בשנת 1890 בגיל 24 בלבד. זהו אותו נול אגדי שנחשב לנקודת המוצא של המונוזוקורי של טויוטה כולה. קנמוצ'י מדד בקפדנות את המכונה המקורית, הפיק ממנה שרטוטים, בנה מודל תלת-ממדי והצליח לשחזר גם את ה-"bamboo reed" – רכיב במכונה הדורש דיוק עיבוד של 0.02 מ"מ. כזה שרק מעטים בעולם מסוגלים לייצר. "הנול הזה, שסאקיצ'י פיתח כדי להקל על העבודה של אמו ולשפר את העולם בעזרת טכנולוגיה, הוא הלב של המונוזוקורי של טויוטה" הוא אומר. "כשעבדתי עליו הרגשתי כאילו אני מחבר את עצמי ישירות אל הידיים והמחשבה שלו, דרך העיניים והאצבעות שלי."

היום, כשהמעבר לממשק דיגיטלי ולתוכנות AI כמעט מוחלט, שרטוטי נייר מפנים את מקומם לקבצים דיגיטלים. מדפסות תלת-ממד זמינות יותר ותוכנות ההדמייה מתקדמות במיוחד. קנמוצ'י, שעובד בעצמו עם כלים אלו, מזהיר מפני תלות יתר: "יותר מדי אנשים חושבים שמספיק לסיים את הדגם בתוכנת הדמייה הממוחשבת, ושמכאן 'הכול יסתדר'. אבל זו רק נקודת ההתחלה הווירטואלית. המונוזוקורי האמיתי הוא מה שקורה אחרי זה: איך הופכים את הנתון למכונה, לקו ייצור, לחלק שאתה יכול להחזיק ביד, למכונית שיכולה לנסוע." הבנה של התהליך, חשיבה על הייצור, שליטה במכונות אוטומטיות – כל אלה דורשים עדיין בני אדם שמבינים את הידע הלא כתוב. בטויוטה, אנשים כמו קנמוצ'י הם אלה שמחזיקים את הגשר בין העולמות: בין העץ למתכת, בין השרטוט הדו־ממדי למודל התלת-ממדי, בין נתון דיגיטלי למכונית אמיתית על הכביש.

מונוזוקורי שממשיך קדימה

מבעד לסיפורה האישי של תבנית עץ אחת אפשר לראות את כל הפילוסופיה של טויוטה: כבוד למורשת, חתירה לדיוק בלתי מתפשר, ושילוב חכם בין טכנולוגיה מתקדמת לבין עבודת יד אנושית. מסמיצו קנמוצ'י מייצג דור של אומנים שממשיכים לפסל את דנ"א המותג.

כשטויוטה מדברת על עקרון ה-"מונוזוקורי", היא לא מתכוונת רק לפסי ייצור מתקדמים, אלא לאנשים שמסוגלים לקחת רעיון מופשט ולהפוך אותו למציאות איכותית, בטוחה ואמינה על הכביש. כל מנוע, כל חלק יצוק, מתחיל אי־שם בתבנית שעוצבה ביד של מומחה, וממשיך ברוח של התמדה, דיוק ואהבה אמיתית לעשות דברים טוב יותר, פעם אחר פעם.

העולם של TOYOTA

כל החדשות, המאמרים, הכתבות והאירועים של טויוטה ישראל
קראו עוד