אזור: הרי ירושלים
אורך: 21 ק"מ
משך: 3-5 שעות (כולל הפסקות וביקור בשני מעיינות)
דרגת קושי לנד קרוזר : קלה
עונה מומלצת: כל השנה
מגבלת שטחי אש: אין מגבלה

jerusalem-map
מפה באדיבות שביל נט. כל הזכויות שמורות לחברת שביל נט

להפעלת הניווט באפליקציית Offroad

המסלול שלפניכם מתאים לאמצע שבוע או סופ"ש. הוא קליל ולא דורש מומחיות מיוחדת בניווט או בנהיגה. בקיצור, קחו סל פיקניק עם כמה גבינות נחמדות וקצת יין וצאו לדרך.

מתחילים בכביש 38 לכיוון בית שמש, פונים שמאלה באשתאול ולעבר יקב פלם נסיעה עם Waze אל יקב פלם - Flam Winery: https://waze.com/ul/hsv8uubckc כאן אפשר לבצע עצירה קצרה להצטיידות ביין טוב וכמה מצרכים לפיקניק.

דרך העפר, סימון שבילים אדום, לוקחת אותנו מזרחה ולתוך יער הקדושים. כעבור כשני קילומטרים אנחנו עוברים בקשת בני ברית.
יער הקדושים נטוע בשתי הגדות של נחל כסלון ומכיל 6 מיליון עצים – לזכר קורבנות השואה.
כעבור כ-300 מטרים נוספים של נהיגה תגיעו (מימין) אל מערת בני ברית ואל פינת ישיבה מוצלת.
מערת בני ברית היא מערה טבעית שהורחבה והוכשרה לשמש מקום התייחדות עם זכר קורבנות השואה. בגלל השחתה והשארת לכלוך נאלצו בקק"ל להחליט על נעילת המערה בסורגים.
אנחנו ממשיכים בנהיגה. הכיוון מזרח והקצב נינוח. משמאל לדרך ערוץ נחל כסלון, שזורם רק בימי גשם. נחל כסלון הוא מהגדולים בהרי ירושלים. ראשו בהר אדר והוא נשפך אל נחל שורק.
אנחנו ממשיכים עם הסימון האדום ונקודת העצירה הבאה שלנו, כעבור כ-9 ק"מ נוספים, נמצאת אף היא מימין לדרך. חונים בצד ומטפסים גמה מטרים ברגל אל עין לימון (עין אל עומור). בריכה מרובעת שמזמינה שכשוך – עומק המים כמטר וחצי. אל הבריכה מובילה נקרה שאפשר לזחול בה. המעיין נובע בתוך מערה קרירה בכל עונה.
מכאן ממשיכים מזרחה ובצומת הסמוך ימינה, דרומה. מתחילים לטפס לעבר קיבוץ צובה וכביש מספר 395.
חולפים על פני הכניסה לקיבוץ צובה, שם נמצא פארק השעשועים קיפצובה, ממשיכים בכביש מס' 395 שגולש בירידה (מבלי להיכנס לקיבוץ צובה). כעבור 100 מ' בפנייה הראשונה ימינה עוברים לכביש צדדי צר ומשובש. ממול ניצב השלט "יער סטף". סימון השבילים הוא ירוק. האספלט מתחלף בדרך עפר נוחה.

כעבור קצת פחות מ-3 ק"מ (מנקודת הירידה מהכביש) מגיעים לחניון קטן המשולט "עין טייסים". כאן מחנים את הלנדרובר שלנו וצועדים בשביל הליכה המסומן בצבע שחור לאורך כ-200 מ'. בדרך חולפים על פני בוסתני פרי, טרסות חקלאיות ועץ אגוז גבוה. השם עין טייסים נגזר מהר טייסים, שבראשו אנדרטה לחללי חיל האוויר. במפות מתקופת המנדט הבריטי נקרא המעיין עין אל ג'וּדֵידָה (המעיין החדש), אבל כינויו המקובל הוא עין אל-ג'וזה, על שם עץ האגוז הגבוה שלידו. המעיין מפכה מתוך ניקבה קרירה בעלת שני פתחים, זורם לתוך בריכה מסותתת בעומק של 1.5 מ', ומשם למערכת תעלות השקיה. מחוץ לניקבה, בין העצים, אפשר לתפוס פינה נעימה, לשלוף ערכת קפה וגם כמה עוגיות מתוקות.
בחזרה למכונית ולדרך העפר, סימון ירוק, שלוקח אותנו דרף נוף אורנים יפיפייה מטה- מטה אל נחל שורק – המרחק הוא כחמישה ק"מ מעין טייסים. אנחנו חוצים את הנחל ב"גשר רפאים" הסמוך לנקודת החיבור של נחל רפאים, אחד היובלים של השורק.
המים שזורמים כאן הם מי ביוב מטוהרים. איכות הטיהור של המים היא טובה ועובדה שהצמחייה ואף אוכלוסיית בעלי החיים בשמורת נחל שורק השתקמה בשנים האחרונות.
אחרי שחוצים את הגשרון מטפסים לכביש, כביש 386: ימינה לבר גיורא ונס הרים או צור הדסה. סוף מסלול.

מדיניות הפרטיות שלנו

אנו עושים שימוש ב"עוגיות" (cookies) באתר על מנת לספק לך שירות טוב יותר. אם אתה מסכים לכך, המשך להשתמש באתר כרגיל, או למד כיצד לנהל את ה"עוגיות".