בעת המודרנית חדשנות מוטורית נמדדת במסכים, חיישנים ותוכנות. אך טויוטה בחרה להציג בתערוכת הניידות של יפן 2025 (Japan Mobility Show) בשורה מסוג אחר: המותג החדש TOYOTA Century במטה היפני של טויוטה מתארים את Century בתור "רכב שנולד כדי לעצב את מאה השנים הבאות מיפן לעולם", בתור מותג-על חדש העומד בפסגת קבוצת טויוטה ומשלב בין יוקרה מודרנית, אומנות יפנית מסורתית וחזון ניידות למאה השנים הבאות.
טויוטה Century
מותג-העל החדש של טויוטה נחשף בתערוכת הניידות ביפן
פסגת היוקרה של קבוצת טויוטה
מותג Century החל בתור דגם יוקרה עבור גורמי ממשל וחברות גדולות ביפן, המיוצר תחת בקרת איכות קפדנית ובמהדורות ייצור מוגבלות. במשך שנים שימש Century כסמל סטטוס יפני לאנשי עסקים ומנהיגים, וכעת הוא מקבל שפה מותגית חדשה וחזקה יותר. לאחר ההכרזה, המותג החדש יתווסף כחטיבה עצמאית נוספת של קבוצת טויוטה: טויוטה, לקסוס, Gazoo Racing ודייהטסו.
יו"ר טויוטה, אקיו טויודה, תיאר את Century כביטוי של "גאווה יפנית" ולחיבור בין תעשיית רכב המקומית לבין תרבות, אומנות ושאיפה לעתיד טוב יותר. בעיניו, Century היא לא רק מכונית, אלא פרויקט שנועד "לעצב את מאה השנים הבאות, מיפן אל העולם".
שלושה דגמים עם בשורה מיוחדת
מותג Century החדש כולל כעת שלושה סוגי מרכב: סדאן פורמלית, SUV בעל נוכחות יוקרתית, וקופה חדשה המוסיפה פרשנות מודרנית וייצוגית לעולם היוקרה. דגם הקופה היה אחד ממוקדי העניין המרכזיים בתערוכת הניידות, עם שילוב בין קווי עיצוב אלגנטיים וספורטיביים לבין תא נוסעים המתוכנן מראש כחוויית נסיעה לנהיגה מלווה (Chauffeur-driven) עבור נוסעים בכירים.
בהתאם לכך, Century קופה תוכנן בראש ובראשונה כרכב המעניק חוויית יוקרה יוצאת דופן ליושבים מאחור. הדגם מציע סידור מושבים ייחודי בן שלושה מושבים – שני מושבים בצד הנהג (קדמי ואחורי) ומושב יחיד בצד הנוסע. המושבים האחוריים נפתחים ומשתטחים כמעט למצב שכיבה מלאה, ומאפשרים נסיעה רגועה, נינוחה ומנותקת מהסביבה.
יחד עם זאת, מהנדסי Century הקפידו כי הקופה לא תתפקד כלימוזינה בלבד, אלא גם כרכב מהנה לנהיגה. כך, בימי העבודה הוא משמש כרכב יוקרה לנהג פרטי ולנוסעים חשובים, ובסוף השבוע – כרכב הנהיגה האישי של בעליו, המבקש ליהנות מחוויית נהיגה מעודנת ודינמית.
עיצוב שמספר סיפור יפני
כמו בדורות הקודמים של Century וגם בדגם החדש, משולבים אלמנטים מובהקים מעולמה התרבותי והאסתטי של יפן, המבטאים חיבור הדוק בין מסורת לעיצוב עכשווי. דגם הקופה מוצג בגוון חיצוני אדום עמוק, המבוסס על צבע יפני מסורתי בהשראת עוף האש המיתולוגי "Ho’o", המקביל בדימויו לציפור הפיניקס. סמל הפיניקס עצמו מעוצב בתבליט מתכתי הנושא חריטה מסורתית בסגנון "Edo" – אומנות מתכת יפנית ותיקה.
בתא הנוסעים נעשה שימוש בטקסטיל יוקרתי בסגנון "Nishijin-ori" - טכניקת אריגה מסורתית שמקורה בקיוטו, המעניקה למושבים ולחיפויי הפנים מראה טקסטילי עשיר ומוקפד. המחיצה בין אזור הנהג לנוסעים עוצבה בהשראת חוטי נול, כמחווה לנולי האריגה שפיתח סאקיצ'י טויודה, ושמהם צמחה בהמשך תעשיית טויוטה. שילובם של כל האלמנטים הללו יוצר תא נוסעים שבו כל פרט, מן הסמל שעל ההגה ועד טקסטורת הריפוד, משקף את מקומה של טויוטה כשגרירת תרבות יפן בעולם הרכב.
בשורה יפנית לעולם
השם Century נבחר במקור לציון 100 שנים להולדת סאקיצ'י טויודה, מייסד מורשת טויוטה, ולכבוד מאה שנים לתקופת מייג'י – תקופה היסטורית ביפן שסימנה מעבר מעידן מסורתי לארץ מודרנית, תעשייתית ופתוחה יותר לעולם. אך במעמד ההכרזה מקבל השם פרשנות רחבה יותר. בעיני יו"ר טויוטה, זהו אינו רק מחווה היסטורית, אלא הצהרת כוונות לעתיד – התחייבות לעצב את מאה השנים הבאות של עולם הניידות, מתוך נקודת מבט יפנית ייחודית.
סמל עוף האש המיתולוגי "Ho’o", אשר במיתולוגיה היפנית מופיע רק בתקופות של שלום, מגלם עבור טויוטה הרבה מעבר לאלמנט עיצובי. הוא משמש סמל לשאיפה לעולם בטוח, יציב ומחובר – עולם שבו טכנולוגיה, תעשייה ותרבות משתלבות יחד כדי לשפר את איכות החיים ואת חוויית הניידות של בני האדם.
"Century היא הרבה יותר משם של דגם יוקרה. זהו ביטוי לרצון כנה לשלום עולמי, ולמאמץ לעצב את מאה השנים הבאות – מיפן אל העולם."
אקיו טויודה, יו"ר טויוטה