דרגת קושי לנדקרוזר: קלה. אחרי גשמים – בינונית-קשה
נקודת התחלה: מגרשי הטניס, רמת השרון
נקודת סיום: המועצה האזורית דרום השרון
אורך המסלול: 16 ק"מ
משך הנסיעה: 5-3 שעות
עונה מומלצת: כל השנה
מגבלת שטחי אש: אין 

maayanot-map
מפה באדיבות שביל נט. כל הזכויות שמורות לחברת שביל נט

בשקט בשקט, קרוב לכרך הכי סואן, סמוך לכבישים הכי עמוסים, מתחבא שטח נהדר, ירוק, שקט ומוצל. אפילו מים זורמים יש בו. אז קחו אחר צהריים ספונטני, העמיסו את הילדים וצאו למסלול הירקון.
מדובר בטיול קליל, ללא אתגרי עבירות מיוחדים. הסתייגות אחת: בחורף, אחרי גשמים, התוואי שלאורך המסלול הופך לבוצי במיוחד ואז, בבת אחת, קופצת דרגת הקושי מקלה מאוד לקשה מאוד.

ניתן להורדת את אפליקציית Offroad דרך חנות האפליקציות בנייד שלכם.
האפליקציה מציגה מפה אונליין / אופליין ואת ציר המסלול. יש לטעון לתוכה את המסלול או להפעיל מסלול שאחד המשתמשים העלה למאגר הפומבי, במהלך הניווט בשטח, תוכלו לראות אייקון המסמן את מיקום הרכב שלכם כך שקל מאוד לראות אם אתם על המסלול או לא.

נקודת ההתחלה היא מגרשי הטניס של רמת השרון (היעד באפליקציית הניווט waze צריך להיות ״אצטדיון קנדה ומרכז הטניס רמת השרון״). 
נכנסים עם הכביש לעבר מגרשי הטניס. מול הכניסה הראשית למגרשי הטניס מאפסים את מד המרחק. משם ממשיכים עם הכביש, כך שמגרשי הטניס נמצאים מצד שמאל.
150 מ' – הטיול מתחיל כאן. עוברים שער גדול ופתוח, נכנסים לדרך עפר חולית נעימה וממשיכים ישר.
300 מ' – במזלג פונים שמאלה.
עכשיו, פתאום, אנחנו בטבע. הנוף נפתח לרווחה.
1.2 ק"מ – בצומת ממשיכים ישר (לכיוון כביש מספר 4).
1.5 ק"מ – ישר, עם הדרך הראשית.
1.6 ק"מ – הדרך מתעקלת ימינה, מקבילה לכביש 4 דרום. פרדסים מימין, כביש סואן משמאל. 
3.2 ק"מ – ירידה ופנייה שמאלה. זהו, הגענו לירקון. כאן, מתחת לגשר, מאפסים את מד המרחק. אנחנו חולפים מתחת לגשר. הנחל מימיננו.
150 מ' – שמאלה, צפונה, עם סימון שביל ישראל. מכאן יש לעקוב אחר סימון שביל ישראל – כתום, כחול, לבן. 
5.8 ק"מ – מימין מבנה קטן ועליו עמוד חשמל. מייד אחריו ממשיכים עם הדרך, שמתעקלת ימינה.
6.0 ק"מ – ירידה תלולה לערוץ נחל הדר, יובל של הירקון, ומייד אחריה עלייה תלולה. זהירות, אם יש בוץ בדרך אתם עלולים להיתקע באמצע, לרדת בהצלחה אבל לא להצליח לעלות. 
אחרי שעולים בצד השני מגיעים לצומת T. מאפסים את מד המרחק ופונים ימינה (לעבר מתקן החשמל). מייד בהמשך הדרך מתעקלת שמאלה.

/

לפני יותר ממאה שנה, בשנת 1905 למען הדיוק, ניטע באזור הזה פרדס בחריה ("בחר-יה"). במשך שנים נחשב הפרדס, שהשתרע על שטח של 600 דונם, לגדול ביותר בארץ. הפרדס שגשג עד שנת 1915, אז הותקף על ידי גלים של ארבה שחיסלו כמעט את כל העצים. הפרדס שוקם בשנות ה-20 וחזר לשגשג, אבל לקראת סוף המאה החל לדעוך. בשנות ה-90 הוא חדל מלהתקיים. 
 
400 מ' – מימין גשר להולכי רגל ושרידי תעלת הטיה. התעלה שירתה את טחנת פרוחיה, טחנת קמח שפעלה בקרבת הכפר פרוחיה. את הטחנה הפעילו עבדיו הכושים למחצה של השבט הבדואי אבו-קישק. היא היתה בשימוש עד סוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 נהרסה כליל – אנשי פרוחיה השתמשו באבני הטחנה לבניית בתים, לסלילת כביש ולצורכי הצבא במלחמת העולם הראשונה.
 
700 מ' – במזלג, זרוע ימנית.
1.0 ק"מ – חוצים את נחל קנה במעבר בטון. נחל קנה הוא היובל הצפוני ביותר של הירקון. הנחל זורם כל ימות השנה. 
1.05 ק"מ – מייד אחרי החצייה פונים ימינה.
1.2 ק"מ – פונים שמאלה עם עיקול הדרך (לא ממשיכים ישר ולא חוצים את הנחל, אם כי הנקודה הזאת היא מקום טוב להפסקה. אנחנו כבר בחלק העילי של הירקון והמים כאן נקיים יחסית).
1.6 ק"מ – הדרך מתעקלת לצד שדה.
1.7 ק"מ – מימין, על הגדה השנייה של הנחל, ניצב מבנה של שתי קומות. זוהי טחנת אבו רבאח, שנבנתה בסוף המאה ה-19 על שרידי טחנה קדומה יותר. טחנת אבו רבאח פעלה עד 1948. המבנה שוחזר ושוקם ב-2004.
1.8 ק"מ – ימינה בצומת T ובמזלג שמייד בהמשך שמאלה. במזלג הבא (1.9 ק"מ) שוב שמאלה, כך שהצריף נמצא מימין לנו.
2.1 ק"מ – במזלג בוחרים בזרוע הימנית. במזלג הבא בזרוע השמאלית. צריך להקפיד להישאר קרובים לשדה. הדרך מתעקלת ימינה ומושכת לכיוון הגשר.
2.3 ק"מ – אנחנו מתחת לגשר (כביש 40, סמוך למחלף ירקון). מאפסים את מד המרחק.

50 מ׳ – אנחנו חולפים לצד סכר "כנף לבנה". המבנה הנטוש שמצד שמאל היה בית החווה של חברת "כנף לבנה", שעסקה בפרדסנות ובגידול אווזים. 
100 מ' – לא חוצים לצד השני של הנחל (אם כי זה מקום טוב להפסקה), אלא ממשיכים ישר. המבנה (ועליו גרפיטי ״ARS") צריך להיות מימיננו. בפיצול שמייד אחרי המבנה יש לפנות ימינה (הדרך שלנו מקבילה לשביל צר יותר, לאופניים ולהולכי רגל, שעליו סימון שביל ישראל).
200 מ' – הדרך מתעקלת שמאלה.
400 מ' – במזלג שמאלה, עם הפנים לקניון שרונים.
750 מ' – במזלג בוחרים בפיצול הימני, אל הדרך שקרובה יותר לנחל.
900 מ' – הדרך מתעקלת שמאלה, לעבר המבנה.
1.0 ק"מ – המבנה הוא בית פרדס, שהוקם במאה ה-19 ושכן בלב הפרדסים. בקומה הראשונה שלו הוצבה משאבה לשאיבת מי השקיה. מקור שמו, "בית לאה", אינו ברור. אומרים שהשם דבק במבנה בעקבות גרפיטי שנכתב על אחד הקירות – "לאה המקומטת". 
דרך העפר יורדת אל המים. זה מקום מצוין להפסקה אחרונה ומסכמת למסלול זה. לא רחוק משם, במעלה הזרם, יש מתקן טרזן עם חבל לקפיצות למים. המים כאן נקיים יחסית וראויים לשכשוך. אפשר לחצות את הנחל עם הרכב, חציית הלוך-חזור. אבל צריך לדעת שהקרקעית קצת מסולעת. 
כיצד יוצאים מפה חזרה לציביליזציה? נוהגים צפונה (שמאלה ביחס לדרך שהביאה אותנו לכאן, כך שבית לאה נמצא מימין לנו). ממשיכים ישר בדרך עפר טובה. היעד הוא מבנים עם גג רעפים אדום – מבנה המועצה האזורית דרום השרון.
1.9 ק"מ – מגיעים סמוך לכניסה למועצה, שער צהוב. פונים שמאלה ומשתלבים בכביש מספר 40 – ימינה לכפר סבא, שמאלה להוד השרון. סוף מסלול.

מדיניות הפרטיות שלנו

אנו עושים שימוש ב"עוגיות" (cookies) באתר על מנת לספק לך שירות טוב יותר. אם אתה מסכים לכך, המשך להשתמש באתר כרגיל, או למד כיצד לנהל את ה"עוגיות".